Paula Uribe, Kontakt: [email protected]

Jag skulle vilja bättra på mitt genustänk

Sedan jag fick barn så har jag insett att jag är nog ganska ”pojkflickig.” Det traditionella som smink, väskor och annat intresserar inte mig speciellt mycket. Inte traditionella pojkintressen heller för den delen. Mitt intresse för t.ex. bilar är lika med noll. Det är det andra. Jag vill vara med och spela fotboll. Jag vill vara med på paintball. Jag vill vara med och klättra. Jag vill vara med och hoppa.

Tyvärr är inte jag speciellt insatt i tänket kring genus. Trots det så uppfattar jag mig själv som ganska rättvis och placerar inte mina två döttrar i samhällets normer. Våra barn har alla leksaker. Vi lekar alla möjliga sorters lekar. Vi gillar fart och fläkt och vi gillar att pärla eller läsa bok. I våra utklädningslådor finns både prinsessklänningar, pilbåge och piratkläder. Mollys absoluta favoritplagg är hennes fotbollsdress från AIK.

Vi har mycket killar runt om kring oss och mina bröder är några av dom som barnen ser upp till. Jag vill säga att även Molly är pojkflickig.

Det medvetna valen som jag har gjort är att bara ta ett steg tillbaka och agera oreflekterade med som samtidigt är reflekterande. Jag är med i leken och kan givetvis styra. Vi har som lekt i teman och utvecklat vartefter. Det är alltid roligt att hitta nya lekar och nu när rollekar är aktuellt blir det hela mycket roligare. Vi kan leka med dockorna, att dom går på förskola och vi är pedagoger till att vi är ute på havet och måste ”svärdas mot skeletten”. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har frågat Molly vad hennes favoritfärg är, för varför inte tycka om alla? Jag har aldrig förminskat mina barns känslor och låtit båda två få upptäcka. Det kommer hela tiden strömmar med intryck och ett tag var det bara Frost som gällde medans just nu är det Angry Birds.

Barn är barn och givetvis har dom biologiskt sätt olika förutsättningar. Jag kommer aldrig att kunna bli lika stark som Hugo exempelvis men detta är inte små barn medvetna om. Våra barn har varit snabba motoriskt och fick tidigt en bra kroppskontroll. Vi har nog alltid uppmuntrar mod, mod till att vara den man är. Det omedvetna modet har nog kommit från både mig och Hugo. Vi daltar inte speciellt mycket med dom när dom ramlar men finns alltid här för tröst. ”Upp och hoppa och försök igen”. Hoppa, springa, dyka, kullerbyttor och annat skoj ägnar vi oss mycket åt. En studsmatta kan ha varit världens bästa investering till att hjälpa ett barn till att hitta balans.

Detta är saker som jag tänker högt kring. Sådant som händer i vårt liv med våra ungar men jag vet lite kring genus. När ordet ”hen” kom minns jag att många blev upprörda. Det var nog min första kontakt med genus. Det fanns liksom inget intresse fören jag själv fick barn. Men jag vågar samtidigt inte börja läsa på för att upptäcka att man har gjort allting ”fel” liksom. Åhlens har tagit bort tjej och killavdelningen uppe på barn. Nu är det bara barnkläder. Jag var inne på Lindex och upptäckte att dom har gjort likadant. Det tycker jag är toppen och en fin utveckling till genus.

 

Samtidigt som jag känner mig kluven. Ska man känna sig misslyckad om ens barn visar ett intresse för en docka? Ska jag då ta bort dockan och lägga en bil i dockvagnen för att inte själv placera mina barn i dom traditionella facken?

Om jag nu ändå kanske ska bli lite mer genusmedveten som förälder om ta tag i mitt genusansvar. Vart vänder jag mig? Har du läst någon bra bok? Jag föredrar verkligen läsningen i en fysisk bok! =)

Förresten hur ser ditt egna genustänk ut?

13181370_1154387191272692_1555002823_n

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ingrid

    Krångla inte till det. Köp handboken We should all be feminists / Alla borde vara feminister. typ 60 sidor enkel och läses ut på 30 min.
    (för mig den numera ges ut till mellanstadie elever och uppåt)
    Börja där i alla fall

  2. Emma

    Hej! Vad bra att du vill läsa mer om det. Min bästa bok är boken: 100 möjligheter istället för 2. Den handlar om sakervi kan tänka på för att våra barn kan känna att de kan göra vad de vill och inte bara det som är traditionellt för deras kön. Jag har läst mycket och ser medvetet till att min lilla pojke får ha alla olika färger på sig och uppmuntrar när han visar känslor mm. Kram

  3. Emma

    Mitt motto är ” lägg till, men ta inte bort”.
    För att ge barnen alla kläder, förger, leksaker etc inte ta bort baserat på kön. Det var för ett par år sen väldigt populärt med ett kompensatoriskt genustänk där det helt enkelt handlade om att man skulle uppmuntra flickor att göra pojkaktiviteter och vice versa medan det nu handlar mer om att sudda ut gränserna för vilka aktiviteter/leksaker etc som är ”pojkigt och flickigt. Det handlar helt enkelt om att se ett barn som en individ med diverse egenskaper och intressen som alla är lika mycket värda.

  4. Lina

    Jag jobbar på förskola där genusdiskussionen är ständigt levande. Mitt absolut bästa tips är ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två”. Begriplig och inte teoretisk. Hoppas du gillar den ?.

  5. Michelle

    Tänker lite så här: det är viktigt med ett fritt val som många påpekar! Att barn ska få tillgång till bilar och dockor. MEN. Man bör även ha i åtanke att ifall flickor väljer dockor så kan de vara omedvetet påverkade de rådande könsnormerna. Detta är vi alla utan att tänka på det. Som även några nämner, sluta tänk i banor som ”pojkflicka” så det även förstärker tanken om att de finns egenskaper som endast är knutna till ett kön. Egenskaper, intressen och färdigheter har och göra med ens personlighet! Att det är fler killar som tex är intresserade av bilar har som sagt göra med könsnormer.

  6. sandra

    Jag är väldigt dåligt insatt men tänker att man ska ge barnen alla möjlighet oavsett kön. Ibland tänker jag att det är ”fel” att köpa tjejiga kläder men då har man ju helt plötsligt gjort en begränsning i alla fall. Samma saker med färger så undvek jag rosa ett tag för att det inte skulle bli så typiskt tjejigt men då har jag ju återigen begränsat hennes värld istället för att berika.

  7. Karin

    Det är verkligen så svårt! ? Min son använder varenda leksak som en bilratt (även dockor) och kör runt som att det vore bilar. Han är minst sagt biltokig ?

  8. Jelle

    Om du ska välja en bok så ska du köpa ”ge ditt barn hundra möjligheter istället för två” rolig och lättläst!

    1. paulas

      Tusen tack allesammans för alla tips, jag har fastnat för vissa böcker som ni har beskrivit och jag ska genast införskaffa. Ni är så otroligt hjälpsamma och bra. Jag önksar er alla en fin kväll och att även ni hittar sätt att utveckla genus, om ni så önskar =) Kram, Paula

  9. Emma

    Pluggar till förskollärare (klar snart!) med interkulturell inriktning där vi pratat mycket om genus. Kan rekommendera boken ”Anna bråkar”, ”den rosa pedagogiken” men även avhandlingen ”kan Batman vara rosa?” (Tror den heter så, finns online). Det är väldigt intressant med genus när man väl sätter sig in i ämnet. Lycka till med läsandet och utforskandet! 🙂

  10. Elin Gustafsson

    Hej Paula! Du är fantastisk och tycker du har ett så härligt tänk om väldigt mycket. TACK!
    Är förskollärare och läser en bok som heter ”normkreativitet i förskolan”. En mycket intressant, lättläst och nytänkande bok. Läser denna på våra nätverksträffar. Normer och genus verkar vara två viktiga ämnen som är uppe på tapeten just nu.

  11. Elin Gustafsson

    Är förskollärare och läser en bok som heter ”normkreativitet i förskolan”. En mycket intressant, lättläst och nytänkande bok. Läser denna på våra nätverksträffar. Normer och genus verkar vara två viktiga ämnen som är uppe på tapeten just nu.

  12. Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta

    lyssna nu: Du har inte gjort nåt fel. Inte mer än nån annan och vi gör alla så gott vi kan utifrån de förutsättnigar vi har.

    Men jag ska, i egenskap av nätets främsta genusguru ge dig två tips.

    1. boken ”ge ditt barn 100 möjligheter istället för två”. lättläst, som en manual med tydliga bilder och korta kapitel. Lite grunder.
    2. Bli medlem i facebookgruppen ”genusmedvetet föräldraskap: https://www.facebook.com/groups/661770187183298/

    vänta du får ett tredje tips också! Läs min blogg! Hehe, nej men iallafall min kategori som heter just ”genustmedvetet föräldraskap”:
    http://ladydahmer.nu/category/feminism-genus-normer/genusmedvetet-foraldraskap/

    kram!

    1. Jannike

      Tänkte nyss rekommendera just dig LD, världens bästa! Du har lärt mig så mycket genom alla år, såå tacksam!

    2. Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta

      Här kan du beställa boken: http://www.adlibris.com/se/bok/ge-ditt-barn-100-mojligheter-istallet-for-tva-om-genusfallor-och-genuskrux-i-vardagen-9789197640114

      vill du fördjupa dig så finns det fler böcker. Men denna är en bra nybörjarbok.

      De böcker som fick mig in på banan är dessa två:

      Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken: http://www.adlibris.com/se/bok/modiga-prinsessor-och-omsinta-killar-genusmedveten-pedagogik-i-praktiken-9789197659802

      Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken: http://www.adlibris.com/se/bok/flickor-pojkar-och-pedagoger-jamstalldhetspedagogik-i-praktiken-9789125040047

      också två mycket bra grundläggande lättförståeliga böcker som utgår från förskolan och pedagogiken där. Jag läste dem när jag jobbade inom förskolan. Många bra tankar och redskap.

    3. paulas

      Hej Natashja! =) Jag älskar att du är genusguru! Jag ska köpa den boken, den om fler möjligeheter än två. Jag ansökte om att få vara med i gruppen men tror att man måste bli godkänd? Jag ska absolut börja läsa. Kram, Paula

  13. L

    Jag tycker du ska läsa Fanny Ambjörnssons bok ”I en klass för sig – Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer”. Jag tycker att den boken är väldigt bra på att ge inblick i hur vi uppfattar andra och oss själva. Hon har även skrivit andra böcker men de har jag inte läst. Lycka till 🙂

  14. L

    Jag tycker du ska läsa Fanny Ambjörnssons bok ”I en klass för sig – Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer”. Jag tycker att den boken är väldigt bra på att ge inblick i hur vi uppfattar andra och oss själva. Hon har även skrivit andra böcker men de har jag inte läst.

  15. Rebecca

    Jag har läst genus på universitet och då hade vi dessa två böcker som kurslitteratur: Om Genus – Connell & Pearse och Feminism- Gemsōe. Båda två är väldigt bra böcker tycker jag, och tips till dig om du ville ha 🙂

  16. Jessi

    Har studerat genus och ditt sätt att tänka är just vad genus går ut på, – att man ska få vara den man vill, tycka om det man tycker om, leka med vad man än vill leka med, klä sig i det man trivs i osv osv utan att behöva tänka på att man inte får för att det är manligt eller kvinnligt. Man ska vara fri helt enkelt och ens val i livet ska inte påverkad på grund av att du föddes med ett visst kön. Jag är kvinna, älskar smink och spa, men också att bygga. Jag klär mig ibland i klänning, ibland i baggyjeans. Jag älskar både blåa kläder som rosa. Jag är säkert i min uppväxt styrd av normer i samhället, men det viktigaste är att jag trivs och gör saker som jag älskar att göra och mår bra av. Genus är ett sätt att bryta normer, för med normer kommer också fördomar. Historiskt sätt har vi styrts efter vilket kön vi fötts till, och det har inte varit okej att gå utanför normen. Än idag präglas detta ”inte okej” tänket i samhället som ger stora konsekvenser. Uttrycket ”va en man, en man gråter inte” kan leda till stor psykisk ohälsa hos män, att om det enda sen man var liten får höra att ”små pojkar retas och kan slåss när de är kära” så lär vi barnen att det är så pojkar är och tjejer ska acceptera det, vad tror du händer när de växer upp om de lärt sig detta beteendet sen de var små? Att inte få vara den man vill vara kan leda till psykisk ohälsa. Finns flera exempel i samhällsstrukturen, att vissa jobb är mer manliga/kvinnliga exempelvis.

    Summan av kardemumman, mer genus åt folket och låt alla vara lyckliga genom att få vara precis den man är och vill vara ?

  17. Lu

    Vad härligt att du vill lära dig mer! För det finns verkligen mycket att lära. Exempelvis när du säger att Molly är en pojkflicka, jag fattar var du menar, men om du tänker ett varv till så säger du då samtidigt att hennes egenskaper tex att hon är tuff och orädd är pojkegenskaper och flickegenskaper är då det motsatta till det. Det var ett exempel av många på hur man placerar pojkar och flickor i olika fack utan att ens reflektera över det. Detta är inte menat som kritik mot dig utan mot oss alla egentligen. Tycker det är toppen att du vill ta steget och lära dig mer.

  18. Malin

    Åh så viktigt med genus!! Jag tror också det är bra att inte tänka att molly eller du är ”pojkflickor”. För det här med pojkflicka är ju egentligen bara en ytterligare förminskning av tjejor skulle vara sämre än pojkar, förstår du hur jag menar?
    Tänker att det kanske är bra att låta barn vara barn bara, vad dom har för biologiskt kön har egentligen noll betydelse i hur vi vuxna ska agera mot våra barn. Och som du säger- vill molly leka med en docka FINE! Men viktigt att introducera allt tycker jag, o prova olika lekar. Inget är sämre eller bättre, ”pojkleksaker” gör inte molly automatiskt till en cool tjej. Tycker det är sååå bra när en börjar reflektera om det här! Älskart!! Kram på dig paula

  19. Lin

    Det är väl toppen att erbjuda allt och så får barnen välja. Men ibland kanske man får ingripa lite. Känner man att barnets empatiska, inkännande och omhändertagande känsla hamnat lite på efterkälken så kan det ju vara lämpligt att uppmuntra sådana lekar. Eller är barnet mer stillasittande eller kanske lite ”efter” med det grov-/ finmotoriska så kan man ju styra leken mot sådant. Sedan kanske man måste vara en motpol mot ex förskolan om de uppmuntrar mycket dockor och pärlor.

  20. Josefine

    Bästa boktipset är absolut ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två”. Lätt att läsa och förstå. Tror att den tyvärr är slut hos förlaget ”Olika” just nu men sist jag beställde den åt en kompis gjorde jag det via jamstallt.se. Eller låna på biblioteket. 🙂

  21. J

    Jag är inte heller särskilt insatt i genus, men jag tänker mig att ett första steg kan vara att reflektera över ordet ”pojkflicka”. Du använder ordet som att vissa saker är självklara pojkiga eller flickiga. Era barn får leka med båda leksakerna, men Molly vill göra sådant du anser pojkigt och du tycker då att hon också är en pojkflicka. Jag är från samma generation som du, jag har inpräntat i mig själv med att jag är en pojkflicka. Men.. vem säger egentligen vad som är pojkigt eller flickigt? Det borde man fundera på. Jag försöker själv att träna bort det ordet och även tankar som att en pojke känns mer feminin osvosv. För jag tycker det är fel att kategorisera vad som är typiskt pojkigt eller flickigt eftersom det som anses flickigt ofta sägs i negativ bemärkelse.

stats