Inlägg i samarbete med TidyApp
I förra veckan hade vi TidyApp hemma hos oss. En städtjänst som är GULD värd för alla som vill spara tid och göra något roligare än att dammsuga. Goda vänner till oss fick ett års betald städhjälp i bröllopspresent. Hur bra present? Som vuxen har man säkert mycket av det man vill ha, och jag hade blivit glad över en sådan kreativ present. ”Skit i städningen, ligg istället”. Så lät det i kortet =)
Hur som helst, det enda jag gör i min vardag är att jaga tiden. Jobbar effektivt, klämmer ihop allt runt omkring vardagen för att vinna en extra timme med flickorna. Man kan ge dom alla prylar i världen, men inget slår tiden. Med hjälp av TidyApp får vi en grovstädning varannan vecka. Dessa onsdagar är heliga för mig för jag kan passa på att arbeta ännu mer effektivt för att vinna barntid på eftermiddagen.
Via en smidig app justerar vi bokningar efter vårt behov. Man kan ladda ner appen via AppStore eller Google play genom att trycka här. Tjänsten finns i Stockholm, Göteborg, Malmö. Samma person städar hos oss som vi nu har etablerat en god relation till. Vem har inte fått ”Beräknad leverans: 16-19” när man beställer hem en matkasse? Vi har ändrat om och bokar leverans till när Maitree är här istället. Ett rent hem, matkassar som väntar på en när man kommer hem, effektivt arbete och mer tid för familjen på eftermiddagen. Ett vinnande koncept!
Vi talar om rabattkoden i filmen nedan men för att förtydliga: Ange värdekod ”paulahugo” och få 200 kr rabatt vid första städbesöket. Vid besök nummer två får du 100 kr rabatt. Detta erbjudande gäller för nya kunder och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Jag har använt TidyApp länge, redan sedan de hette Helpling. Det är fantastiskt låga priser och städarna har varit jättetrevliga och kundtjänsten snabba på att svara (de nås enbart på mail och inte telefon) och kundtjänst är jättebra MEN, det finns många men:
– Det står i appen att samma städare kommer varje gång men vi har under flera års tid med städning varannan till var fjärde vecka aldrig haft samma person mer än 3 ggr
– Det är dålig kommunikation mellan TidyApp och städarna (eller jag tror det är underleverantörer till TidyApp så tidyapp anlitar folk med enskilda firmor typ eller mindre städfirmor) så ibland har städare varit sjuka utan att vi fått info om det, en gång dök inte städaren upp, och massa gånger har de glömt att göra saker som vi beställt och betalat för t.ex. städning inuti skåp (det har vi dock alltid kompenserats för efter kontakt med kundtjänst)
– Det absolut största problemet: städarna har inte kollektivavtalade villkor. Med tanke på hur lite städningen kostar kan man räkna ut att deras löner absolut inte är något att hurra för, även när man räknar in RUT. Det känns absolut inte bra. Vi har därför bytt till Hemfrid som har kollektivavtal.
Häller med om att tiden som städningen ger är guld värd! Från början körde vi TidyApp för att det var så billigt, hade inte kunnat tänka oss att betala för något så onödigt innan, och nu är vi helt fast. Det är så härligt att komma hem till ett rent hus och ha tid över till annat än städning. Det är så pass värt att man kan betala för att städarna ska ha bra lön också.
Hej Anna! Nicole från TidyApp här. Först och främst, verkligen tråkigt att du inte har känt dig nöjd med vår tjänst i stort (även om du verkar ha känt dig nöjd med städarna och kundtjänsten)! Det är också fint att se att du är insatt och engagerad i frågor kopplade till städbranschen och städarnas villkor.
Angående priset: När vi tog över Helpling fick just Helpling-användarna behålla sitt lägre pris, som absolut är alldeles för lågt för att vara hållbart – enligt både oss och våra städpartners. Vårt ordinarie pris är högre och det händer ofta att städare kommer över till oss från just andra stora städbolag, vilket i sig borgar för en skälig ersättning i jämförelse med konkurrenterna. Jag gissar att du har varit en av dessa få användare med det lägre priset. Helping-användarna är idag en minoritet av vår kundstock och städarna väljer självklart själva om de vill ta dessa uppdrag eller inte, vilket förstås tyvärr begränsar utbudet av städare för just Helpling-användarnas del. Gissningsvis är det även därför som du inte har fått möjligheten att ha samma städare under längre perioder.
Angående kollektivavtal: Vi som förmedlingsplattform kan ej teckna kollektivavtal, då våra städare är underleverantörer snarare än anställda. Detta framgår även på hemsidan. Våra städare väljer däremot själva vilka städuppdrag som de vill ta – och därmed när och hur ofta de jobbar för oss. Många trivs väldigt bra med denna flexibilitet.
Slutligen, jätteroligt att höra att du är så nöjd med din nuvarande lösning. Du är självklart alltid varmt välkommen tillbaka till oss – och då som användare med TidyApp-priset! Allt gott!
Jaha då förstår jag! Tack för svaret 🙂 /mvh Anna