Paula Uribe, Kontakt: [email protected]

Morgonstund har guld i mun

Det är ganska mysigt att vara själv hemma med Molly. Vi hade stora sängen för oss själva och när pappa ganosch inte sover hemma får Mollan sova med mig nästan hela natten. När det bara är vi två så kan jag slappna av, när vi är tre i sängen ligger jag stel som en daggmask för att inte rulla över henne eller något liknande. Det är så mysigt att vakna upp genom att känna två små händer i ansiktet. Att se min dotter ligga och skratta och prata. Jag tror vi låg kvar i sängen i kanske 40 minuter och bara låg och snacka och gosade.

Just nu ligger jag och kollar på morgonnyheterna. Stockholm stad vill eventuellt ta bort åldersplaceringen på förskolor för att dem anser att det är diskriminerande. Då känner jag bara ” hur sjutton tänker ni nu?”. Ska en treåring bli placerad med ett gäng ettåringar? Hur ska pedagogerna då anpassa inlärningen när barnen befinner sig på så olika plan i utvecklingen? Min åsikt är att det är superbra att barnen än indelade i mindre grupper efter sin ålder. Hur känner ni?

Idag känner jag för att göra något som vi inte brukar. Molly älskar ju att bada men vi har inget badkar hemma. Det vore kul att ta en prommis till en av kommunens badhus. Jag vet inte hur superduper pappans planer för dagen ser ut men ska försöka få med honom när arbetsdagen är slut! =)

20130827-095206.jpg

20130827-095221.jpg

Godmorgon välling och lek

20130827-095246.jpg

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. linnea

    hoppas du läser det här paula

    självklart så är det dåligt att dom ska ta bort det. jag tycker att man som förälder ska ha ett val, att ha blandade åldrar kanske inte funkar för alla barn. men jag har jobbat som barnskötare på både åldersindelad avdelning och på blandad avdelning och jag skulle faktiskt säga att jag gillar blandad avdelning bättre, dom äldre barnen lär sig att respektera dom små, och dom stora barnen lär också dom små barn olika saker. och dom små barnen utvecklas snabbare visar undersökningar, samma sak om små barn har äldre syskon. att anpassa aktiviteterna är inte svårt, ibland gör man det tillsammans allihopa och gör lite svårare grejer till dom äldre, och ibland kan en pedagog gå till ett annat rum med dom äldre barnen och gör saker som passar dom, medans några är med dom små och gör saker som passar dom. samma sak på samlingarna, då är dom små med dom små och dom stora med dom stora i två olika rum, sen så sover ju dom små efter lunch och då får ju dom stora leka själva utan dom små, och det funkar huur bra som helst! dock så tycker jag att man inte ska ta bort något av det! alla ska kunna välja själva. t.ex. om man har ett stort barn som man vet är väldigt utagerande och kan göra illa dom små, men det funkar också bra för då brukar man ha en personal som håller väldigt mycket koll på det barnet.

  2. Nathalie

    Tycker inte att det är tal om diskriminering, enligt mig ett felaktigt påstående. Jobbade på förskola jan-juli och de kom på tal om blandade barngrupper, deflesta verkade positiva till de, dels för att de ville följa ”sina” barn genom hela förskoletiden. De som är yngre drar fördel av att vara med äldre, vissa 2-3åringar är tidigare utvecklade och har inget utbyte av att vara med barn i deras egen ålder och ev hämmas utvecklingen som istället kunde gå framåt när de får umgås med och observera äldre. Om man behöver dela in barnen i grupper för vissa aktiviteter så är det inget problem då det enligt läroplanen är meningen att man ska göra aktiviteter i mindre grupper. Självklart finns det säkert negativa sidor av de myntet också som med allt annat.

  3. Miriam

    Jag tycker verkligen att Molly har fått din mun! 😀 Tycker det syns extra tydligt på första bilden. Så fina är ni, båda två!

  4. Emelie

    Jag brukar aldrig kommentera, men Molly är verkligen den sötaste ungen jag sett. Blir lite ledsen när jag inser att mina framtida barn inte kommer se ut som henne.

  5. Sofie

    Jobbar på förskola, har jobbat på förskola med småbarnsavdelning och storbarnsavdelning. Just nu jobbar jag på förskola med åldrarna 1-6 på avdelningarna och jag tycker faktiskt det är
    Bra! Det är inte ofta man måste hjälpa barn över ett år att äta utan det gör dom själv och alla lärare står ju inte och byter blöjor hela tiden utan kanske en som går undan och gör det, men det går ju fort! Sen är dom ibland indelad i åldersgrupper på tex jumpa. Annars leker dom bra, ibland i helt olika åldrar det är väl superbra! Dom lär sig hjälpa varandra och dom små utvecklas nog bra när dom får vara med äldre också. 🙂 jah tycker blandat är bäst

  6. Emma

    Nej nej nej, diskriminering är det inte – enligt mig. Jag jobbar på en förskola med åldrarna 1-5, fungerar jätte bra! Visst det är lite rörigt, men barnen har alltid roligt när dom leker tillsammans. Dagen brukar se om som att vi har morgonsamling tillsammans, där ser dom små barnen hur de ”stora” barnen gör när man sitter ner och göra olika aktiviteter. Dom härmar varandra! Dom äldre barnen tycker det är jätte roligt att ”lära upp” dom mindre barnen. Samling innan och efter maten har vi olika grupper 1-2/3 åringar i en grupp och 3-5 åringar i en grupp, så man kan anpassa sig till barnens åldrar med aktiviteter. När alla barnen leker tillsammans brukar det oftast fungera bra!

  7. Emelie

    Du verkar vara så otroligt klok och en underbar mamma! Min önskan är att alla föräldrar vore som du! Hur lyckliga skulle inte alla barn vara då, med sådana värderingar och villkorslös kärlek! Underbart 😀
    Jag arbetar på förskola själv, och vi har inga småbarns/storbarnsavdelningar. Utan vi är alla tillsammans, men sen när det är dags för samling så delar vi in barnen i ålders/utvecklingsanpassade grupper så vi kan anpassa oss efter barnens behov. Vilket är otroligt kul! Sen leker dom gärna tilsammans när det är fri lek och dom äldre hjälper dom lite mindre med saker som t.ex. påklädning, hjälp över trösklar, kramar varandra <3 mm.
    Jag trivs med det arbetssättet, jag tror det är ett bra sätt att lära barnen empati på, genom att dom förstår att alla är vi olika och att man kan behöva hjälpa andra med olika saker.
    Så jag tycker att det är väldigt roligt att jobba så! Men då är det oerhört viktigt att man har anpassat verksamheten och pedagogiken så att alla får en chans att lära sig och utvecklas. ANNARS blir det helt fel..
    Förstår dock inte heller det där med att det är att diskriminerande mot barnen?

  8. Fanny

    Hej! Jag hoppas att vad som avses är att ta bort den kategoriska åldersgränsen för vilken man byter avdelning. Åldersgränser är problematiska eftersom barn utvecklas i olika takt.
    Jag arbetar själv på förskola och ser att vissa barn ”tvingas” byta från småbarnsavdelning till storbarnsavdelning enbart för att de uppnått en viss ålder, trots att de egentligen skulle ha behövt gå kvar ett tag till. Det finns också barn som får gå kvar på småbarnsavdelning trots att de har utvecklat sin verbala förmåga bland barn som knappt kan yttra tvåordsmeningar vilket ju blir väldigt tråkigt för det barn som kommit längre än så.

    Då tycker jag att det är bra att man delar upp barnen efter utvecklingsfas snarare än ålder.

    🙂

  9. Es

    Jag har barn på en förskola (i Hägersten) med blandad åldersgrupp och det fungerar alldeles utmärkt. Barnen tar hand om varandra på jättefint sätt både under måltider och i fri lek! Pedagogerna är jättebra på att fördela sin tid och jag har inte hört några klagomål från barnen att de inte skulle ha tid p.g.a. blöjbyten. Matning förekommer inte, barn över 1 år äter själva och äter oftast tillräckligt.

    Under de pedagogiska passen är barnen indelade i två grundgrupper (en för de äldre och en för de yngre) och därefter får varje grupp välja mellan 2-3 aktiviteter anpassade till sin åldersgrupp. Barnen tar ett foto av sig själva och lägger fotot på en bild som föreställer den aktivitet som barnet vill göra. I slutet av dagen sätts bilderna med alla aktiviteter upp i hallen så alla föräldrar kan se vad deras barn valt (och valt bort) och vilka barnet varit med.

    Övriga tider är det fri lek och ibland leker de stora ”bara” med varann, men ibland bildas oväntade sammansättningar och små och stora blandar sig. De äldre lär de yngre spel eller lekar, och de yngre lär de äldre ta hänsyn och busa på mer försiktiga sätt. De yngre lär sig jättemycket genom att bara observera de yngre och de äldre utmanas medvetet av pedagogerna. Dessutom blir det möjligt för syskon som samsover hemma att göra det även på lunchvilan.

    Jag fattar dock inte själva diskrimineringsaspekten. Exakt vad är diskriminerande?

  10. MammaLola

    Håller med dig helt! Vadå diskriminering? HUR skulle ett litet barn under fem år känna sig orättvist behandlad för att hen får gå med jämnåriga? Har erfarenhet av sådana blandade grupper och det är inte till någons fördel då de yngre får svårare att ta för sig (ettåringar blir omkullsprungna av äldre mer vilda barn) de lite större står och är otåliga medan personalen måste sköta allt basalt med de små som blöjbyten och matning etc. För att inte tala om att det är svårare för barnen att hitta jämbördiga kompisar.

stats